I morse när jag gick till jobbet så fångades min uppmärksamhet av en vacker aroniahäck. Helt underbara färger på löven, och ätbara bär som dessutom skall vara nyttiga. Riktiga superbär. Förmodligen är de det. Nyttiga alltså. Men super…..
Efter en titt på Uppdrag granskning häpnar jag, än en gång, över skickliga marknadsförare som skapar hypar runt olika produkter. Men jag förvånas också över Uppdrag gransknings genomslagskraft. Hur kommer det sig att folk blir så skeptiska mot något för att det tas upp i UG. Jo, skepticism är bra, och UG gör ofta ett utmärkt jobb.
Men varför är det så vanligt att tittare hamnar i antingen-eller lägen efter att ha sett programmet. För det är ett program utan gråskala, där man plockar upp något fenomen och så laddar alla argument emot det. Som då superbär idag. Programmet fokuserar marknadsföringen. Publiken tänker ”det är inte nyttigt med bär”.
Med all säkerhet inte så nyttigt som i reklamen. Men så onyttigt att man lika gärna kan äta snabbmat?
Kanske dags för en repris om akrylmat i chips.